10 săptămâni de pregătire duhovnicească pentru Înviere

Suntem în prima săptămână a Triodului, perioada liturgică din anul bisericesc ce ne pregăteşte duhovniceşte timp de 10 săptămâni pentru Învierea Domnului. Numele acestei perioade este dat de cartea de cult ce se foloseşte la strană în Bisericile noastre.

Cea mai importantă săptămână din acest timp liturgic este ultima, şi anume Săptămâna Sfintelor Pătimiri ale Domnului, numită şi Săptămâna Mare, „pentru că de-a lungul ei s-au săvârșit minunile mari și mai presus de fire și faptele neobișnuite ale Mântuitorului nostru” (Sinaxar – Sfânta şi Marea Sâmbătă). Cea mai importantă zi este ultima a acestei perioade liturgice, ce precede sărbătoarea pascală a Învierii Domnului, şi anume Sfânta şi Marea Sâmbătă, când „prăznuim îngroparea dumnezeiască și trupească a Mântuitorului nostru Iisus Hristos și pogorârea la iad, prin care neamul nostru, fiind chemat din stricăciune, a fost mutat spre viață veș­ni­că”. Astfel, Sinaxarul din Triod al acestei zile precizează: „Săptămâna Mare este cea mai importantă; și iarăși Săptămâna Mare culminează cu Sfânta și Marea zi de Sâmbătă”.

Săptămânile Triodului sunt 10 trepte pe care urcăm duhovniceşte pentru a ajunge la bucuria Învierii, trecând prin durerea Sfintelor Pătimiri ale Domnului din Săptămâna Mare. Primele trei săptămâni ale Triodului preced Postul Sfintelor Paşti, alcătuit din cele șase săptămâni ale Postului Mare şi Săptămâna Mare cu care se încheie această perioadă liturgică.

Cele 10 săptămâni încep cu duminicile Triodului, care prin temele lor definesc săptămânile pe care le deschid: 1. Duminica Vameşului şi a Fariseului; 2. Duminica Întoarcerii Fiului risipitor; 3. Duminica Înfricoşătoarei Judecăţi; 4. Duminica Izgonirii lui Adam din Rai; 5. Duminica Ortodoxiei; 6. Duminica Sfântului Ierarh Grigorie Palama; 7. Duminica Sfintei Cruci; 8. Duminica Cuviosului Ioan Scărarul; 9. Duminica Cuvioasei Maria Egipteanca; 10. Duminica Floriilor.

Temele duhovniceşti pe care ni le pun înainte aceste săptămâni ale Triodului ne pregătesc pentru Învierea Domnului. Aceste teme pleacă de la Evangheliile ce se citesc în duminicile ce le deschid, cu excepţia ultimei săptămâni, cea a Sfintelor Pătimiri ale Domnului. În prima săptămână ne sunt puse înainte pocăinţa şi smerenia vameşului. A doua săptămână ne aduce în atenţie căinţa fiului risipitor. A treia săptămână este cea în care ne aminteşte de sfârşitul lumii, când ne vom înfăţişa înaintea Dreptului Judecător. Săptămâna a patra ne introduce în Postul Mare şi avem imaginea lui Adam care a pierdut Raiul pentru că nu a postit, iar noi, dacă postim, dobândim Raiul. În a cincea săptămână sărbătorim Ortodoxia şi victoria ei asupra tuturor ereziilor intensificând postirea noastră prin care să fim feriţi de ispita ereziei. A şasea săptămână este a rugăciunii isihaste teologhisite de Sfântul Grigorie Palama. Săptămâna a şaptea este închinată Sfintei Cruci, văzută ca Pomul Vieţii. A opta săptămână este dedicată Scării desăvârşirii a Cuviosului Ioan Scărarul. A noua săptămână este a pocăinţei (având ca model pocăinţa Cuvioasei Maria Egipteanca), dar şi pregătitoare pentru Sâmbăta lui Lazăr şi Duminica Floriilor. A zecea săptămână este cea a Sfintelor Pătimiri ale Domnului nostru Iisus Hristos.

Pr. Ciprian Florin Apetrei

Sursa: http://ziarullumina.ro.

Previous Post

Despre sărbătoarea “Sfântului Valentin” sau “a îndrăgostiţilor”

Next Post

Apostolul zilei (II Timotei 3, 1-9)

Related Posts
Total
0
Share