Controverse privind Marele si Sfantul Sinod Panortodox: Rezultatele ne-au fost ascunse!

Agenția greceasca de informații Romfea a publicat un comentariu detaliat cu privire la proiectul de document al Marelui Sinod Pan-ortodox, intitulat “Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine”. Comentariul in cauza apartine, de aceasta data, unui cleric al Bisericii Sfantul Nicolae din Patras, teologul și preotul Anastasios Gkotsopulous.

Este vorba despre un comentariu amplu, în care autorul încearcă să ofere o evaluare obiectivă a documentelor adoptate la cea de-a 5-a Sesiune (Sinaxa) Panortodoxa Presinodala și introdusa pe ordinea de zi a Marelui si Sfantului Sinod Pan-Ortodox, preconizat pentru iunie 2016 (vezi ARHIVA Lăcaşuri Ortodoxe®), informeaza in premiera Agentia de stiri Lăcaşuri Ortodoxe®.

Comentariul subliniază faptul că “fiecare Sfant Sinod al Bisericii Ortodoxe convocat până în prezent, începând cu cele Apostolice și terminând cu Sinoadele Ecumenice și cele locale, mai presus de toate erau preocupate de proclamarea Adevărului lui Hristos și, în același timp, de condamnarea ereziilor și a schismelor in Trupul lui Hristos. Textele sinodale se disting întotdeauna printr-o precizie scrupuloasă în detaliile lor, privind experiența Bisericii în Duhul Sfânt…”

În ce privește proiectul de document al celei de-a 5-a Sinaxe Pan-Ortodoxe Pre-Sinodale, intitulat “Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine”, este imposibil să identificam aceste caracteristici specifice.

Textul intitulat “Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine” a fost formulat la cea de-a 5-a Sinaxa Pre-Sinodala Pan-Ortodoxa (din 2015 – vezi ARHIVA Lăcaşuri Ortodoxe®), când s-a decis să se combine două texte: “Relația dintre Biserica Ortodoxa si restul lumii creștine”, cu “Biserica Ortodoxă și mișcarea ecumenică”, adoptate la Sinaxa a 3-a Pre-Sinodala Pan-Ortodoxa (din 1986).

În opinia Pr. Anastasios, principalele dispoziții ale textului adoptat în 2015, sunt în mod fundamental aceleași cu dispozițiile și propunerile celei de-a 3-a Sinaxe Pan-Prtodoxe Pre-Sinodale. Există, totuși, o diferență importantă, în proiectul de document “Relațiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine”, anume ca acesta nu conține nicio evaluare analitică sau critică a oricăruia dintre dialogurile teologice bilaterale cu comunitățile creștine, menționate în textul Sinaxei a 3-a Pre-Sinodale Pan-Ortodoxe. La urma urmei, aceste dialoguri, atât oficiale cât și neoficiale, au durat între 35 și 50 de ani, sau mai mult.

In comentariul sau, parintele remarca ascunderea rezultatelor acestor dezbateri teologice, purtate fara roade pozitive, cu toate că textele dogmatice, adoptate ca urmare a acestor dialoguri teologice, ar trebui să fi fost evaluate în mod obiectiv in vederea Marelui si Sfant Sinod Pan-Ortodox.

“Oare, Sinodul sa nu mai fie interesat de rezultatele dialogurilor, sau daca ele progresează cu succes? Sau poate că unii se tem ca, daca Marele si Sfantul Sinod Pan-Ortodox ar prelua discuțiile privind progresul dialogurilor bilaterale teologice – pe care fiecare Primat al Bisericilor Ortodoxe Locale le cunoaște bine, dar nu are suficient de mult curaj să le declare deschis – va deveni evident că toate dialogurile sunt într-un impas?”, se întreabă autorul comentariului.

“Majoritatea dialogurilor au eșuat de fapt, dar liderii noștri ecleziali nu ne-au informat. De ce? Pentru că, fără îndoială, a mărturisi în mod deschis și public eșecul dialogurilor, ar insemna o renuntare la mișcarea ecumenica!”

Apoi, de la o analiză generală a documentului, autorul trece la un aspect mai detaliat.

Dupa parerea sa, primele patru articole ale textului merită comentarii pozitive, și mai ales cele în care se proclamă fără echivoc dogma că Biserica Ortodoxă este “Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească”.

Dar, apoi, sunt prezentate mai multe ambiguități, formulări echivoce și contradicții teologice, scrie Parintele Anastasios, in deplina concordantă cu toți cei care au mai vorbit deja împotriva acestui proiect de document: Mitropolitul Athanasios de Limassol, Mitropolitul Simeon de Noua Smirna, clerul bulgar, Ieromonahul Dimitrie de la Manastirea Zografu, Mitropolitul Serafim de Pireu și Mitropolitul Hierotheos de Nafpatkos (vezi ARHIVA Lăcaşuri Ortodoxe®).

Referindu-se, in plus fata de ante-vorbitorii sai, la intenția de a invita “observatori” la Marele si Sfantul Sinod Pan-Ortodox, Pr. Anastasios se teme că “prezența ereticilor ca observatori, va avea consecințe grave, catastrofale: va provoca neînțelegeri între credincioși; in loc sa contribuie la unitatea Bisericii noastre, o va periclita, oferind motive serioase pentru crearea și consolidarea schismelor!”.

Sursa: lonews.ro

Total
1
Shares
Previous Post

Agheazma păstrată perfect și nestricată, cu o vechime de 1300 de ani, descoperită în Georgia

Next Post

Despre ateism

Related Posts