Articole duhovnicești

Despre Dumnezeu Fiul (VI)

  • 07/12/2017

152. Este o inrudire de intelesuri intre numele de “Iisus” si “Hristos” ? Dar intre ele si cel de Domn?

Daca privim bine, vedem ca prin aceste trei slujiri de arhiereu, prooroc si imparat, cuprinse in numele lui Hristos, Iisus mantuieste lumea prin jertfa, o invata sa-si insuseasca mantuirea si o conduce la mantuire. Astfel, daca numele Iisus ne arata de-a dreptul lucrarea de mantuire pe care a savarsit-o numele de Hristos arata cum si cu ce putere a savarsit si savarseste aceasta lucrare. Amandoua numele spun acelasi lucru, din doua laturi deosebite: Iisus Hristos este Mantuitorul nostru. Si tocmai de aceea este Domn peste sufletele noastre. Daca nu-L primim sa fie Domn peste sufletele noastre, nu ne este nici Mantuitor.

153. Cand a primit Fiul lui Dumnezeu numele de Iisus Hristos?

Atat numele de Iisus, cat si cel de Hristos le-a primit Fiul lui Dumnezeu cand S-a facut om. Deci, Iisus Hristos e numele Fiului lui Dumnezeu Cel intrupat. Mai inainte de intrupare, Fiul lui Dumnezeu nu se numea Iisus Hristos. Aceasta pentru ca El ni S-a facut Mantuitor (Iisus) numai prin aceea ca a luat trupul nostru si l-a adus jertfa pentru noi. Numai prin intrupare ni S-a facut arhiereu, care ne-a curatit de pacate, prooroc care ne-a vestit in grai omenesc voia Tatalui si conducator la mantuire (Hristos). Daca Hristos inseamna Uns, numele acesta il arata pe Mantuitorul nostru ca om care primeste ungerea, nu ca Dumnezeu care da ungerea. Sf. CHIRIL al Alexandriei spune: “Unii spun ca numele Hristos se cuvine numai Cuvantului nascut din Dumnezeu-Tatal, care este gandit si exista deosebit. Noi, insa, n-am fost invatati sa spunem asa, ci spunem ca in momentul in care Cuvantul s-a facut trup, in acelasi moment a si fost numit Hristos. Se numeste Hristos, pentru, ca a fost uns cu untdelemnul bucuriei (Ps. XCIV, 9), adica cu duhul de la Dumnezeu si Tatal”.

154. Asadar, atunci cand spunem “Iisus Hristos” nu pornim de la Fiul lui Dumnezeu dinainte de intrupare, ci de la cel de dupa intrupare ?

Da, desigur si tot astfel articolul II al Simbolului Credintei nu porneste cu marturisirea de la Fiul lui Dumnezeu dinainte de intrupare, adica de la un Fiu gandit cu mintea, ci de la Iisus Hristos, care a trait cu adevarat ca om pe pamant, intr-o perioada de timp determinata, S-a nascut din Fecioara Maria, a petrecut intre oameni, a fost rastignit, a inviat si S-a inaltat la cer. Tocmai acest Iisus Hristos S-a descoperit inimilor prin tot ce a spus si a facut, ca Fiul lui Dumnezeu. Despre acest Iisus Hristos marturiseste Biserica in Simbolul Credintei, intai ca e unicul Domn si apoi tot ce urmeaza la articolul II si anume, in primul rand, ca este “Fiul lui Dumnezeu, Unul Nascut”.

155. Ce inseamna cuvintele: “Fiul lui Dumnezeu, Unul nascut”?

Iisus Hristos care a trait pe pamant, este Fiul cel unic al lui Dumnezeu. Desi a vietuit pe pamant ca om adevarat, El este in acelasi timp Fiul lui Dumnezeu. Asa li s-a descoperit: intai prin Duhul Sfant Apostolilor, care prin gura lui PETRU marturisesc: ” Tu esti Hristos, Fiul lui Dumnezeu celui viu” (Matei XVI, 16). Iar Iisus intareste indata adevarul acestei marturisiri: “Fericit esti Simone, fiul lui Iona, ca trup si sange nu ti-a descoperit tie, ci Tatal Meu cel din ceruri” (Matei XVI, 17). Sfanta Scriptura ii numeste adeseori si pe oameni fii ai lui Dumnezeu, dar ii numeste astfel, fie pentru ca sunt facuti de El, fie pentru ca sunt nascuti la o viata noua, prin harul Duhului Sfant… “Fii sunteti ai Domnului Dumnezeului vostru” (Deuteron. XIV, 1) le spune Moise Evreilor, gandindu-se mai mult la intelesul de fii prin creatie, “Iar cati L-au primit pe Dansul, le-a dat lor stapanire ca sa se faca fii ai lui Dumnezeu, celor ce cred intru numele Lui, care nu din sange, nici din pofta trupeasca, nici din pofta barbateasca, ci de la Dumnezeu S-a nascut” (Ioan I, 12-13). Aici se vorbeste de fiii lui Dumnezeu prin infiere. De ei se spune chiar ca sunt nascuti din Dumnezeu.

Iisus Hristos nu e Fiu al lui Dumnezeu in vreunul din intelesurile de mai sus. El nu e fiu intre fii. Nu e fiu cum e o creatura, nici fiu dupa har sau prin infiere. Ci e Fiu dupa fire, e singurul Fiu dupa fire al lui Dumnezeu, neavand nici un frate. De aceea spune Simbolul, nu numai nascut, ci: “Unul Nascut”. Insusi Iisus Hristos se numeste pe Sine “Unul Nascut”. “Ca asa a iubit Dumnezeu lumea, incat si pe Fiul Sau Unul nascut L-a dat (Ioan III, 16).