Duminica a 3-a după Rusalii (Despre grijile vieţii)
Zis-a Domnul: Luminătorul trupului este ochiul; dacă ochiul tău va fi curat, tot trupul tău va fi luminat. Iar dacă ochiul tău va fi rău, tot trupul tău va fi întunecat. Deci, dacă lumina care e în tine este întuneric, dar întunericul, cu cât mai mult! Nimeni nu poate să slujească la doi domni, căci sau pe unul îl va urî şi pe celălalt îl va iubi, sau de unul se va lipi şi pe celălalt îl va dispreţui; nu puteţi să slujiţi lui Dumnezeu şi lui Mamona. De aceea zic vouă: Nu vă îngrijiţi pentru sufletul vostru ce veţi mânca, nici pentru trupul vostru cu ce vă veţi îmbrăca; oare nu este sufletul mai mult decât hrana şi trupul decât haina? Priviţi la păsările cerului, că nu seamănă, nici nu seceră, nici nu adună în hambare şi Tatăl vostru Cel ceresc le hrăneşte. Oare nu sunteţi voi cu mult mai presus decât ele? Şi cine dintre voi, îngrijindu-se, poate să adauge staturii sale un cot? Iar de îmbrăcăminte de ce vă îngrijiţi? Luaţi seama la crinii câmpului cum cresc: nu se ostenesc, nici nu torc, şi vă spun vouă că nici Solomon, în toată mărirea lui, nu s-a îmbrăcat ca unul dintre aceştia. Iar dacă iarba câmpului, care astăzi este şi mâine se aruncă în cuptor, Dumnezeu astfel o îmbracă, oare nu cu mult mai mult pe voi, puţin credincioşilor? Deci, nu duceţi grijă, spunând: Ce vom mânca, ori ce vom bea, ori cu ce ne vom îmbrăca? Pentru că după toate acestea se străduiesc păgânii; doar ştie Tatăl vostru Cel ceresc că aveţi nevoie de ele. Căutaţi mai întâi Împărăţia lui Dumnezeu şi dreptatea Lui, şi toate acestea se vor adăuga vouă.
Mila și iubirea păcii
Sfântul Simeon Noul Teolog, Cateheze, Scrieri II, Cateheza 2, Spre Hristos pe calea Fericirilor, în Filocalica, Ed. Deisis, pp. 36-37
„Căci cine oare, iubind slava și cinstea de la oameni (Ioan 5, 41), se va socoti vreodată pe sine însuși drept cel mai de pe urmă și cel mai ticălos și se va face smerit cu duhul sau zdrobit cu inima (Psalmi 50, 19), sau va plânge cândva, chiar dacă va putea să facă aceasta? Și cine oare, iubind bogăția și fiind stăpânit de iubirea de arginți și de agoniseală, se va face milostiv (Matei 5, 7) și compătimitor și nu va fi mai sălbatic și mai crud decât orice fiară sălbatică? Cine, stăpânit de slava deșartă și ținut de părerea de sine, se va elibera vreodată de pizmă sau de invidie? Iar cel ce se pleacă spre patimile cărnii și se tăvălește în noroiul plăcerilor, cum se va face oare curat cu inima sau cum și când va vedea pe Dumnezeu Care l-a făcut pe el (Matei 5, 8); și cum va fi făcător de pace (Matei 5, 9) cel care s-a înstrăinat pe sine de Dumnezeu și nu-L aude zicând: «Pentru Hristos mijlocim, ca și cum Dumnezeu v-ar îndemna prin noi: Împăcați-vă cu Dumnezeu!» (II Corinteni 5, 20)? Fiindcă tot cel ce se împotrivește și se războiește cu Dumnezeu prin călcarea poruncilor, chiar dacă ar face pace între toți oamenii, e vrăjmaș lui Dumnezeu, pentru că, deși face pace între ei, nu face aceasta cum Îi place lui Dumnezeu. Căci fiind mai întâi chiar el vrăjmaș sie însuși și lui Dumnezeu, se fac vrăjmași Lui (Iacov 4, 4) și cei împăcați prin unii ca aceștia. Fiindcă cine are dușmănie față de cineva, acela negreșit nu știe să-i sfătuiască în chip drept pe alții cele ce i se par bune dușmanului său și sunt plăcute celorlalți, nici nu-i va învăța pe aceștia să facă voile aceluia, pentru că și însuși faptul că petrece despărțit de el îl va face să nu cunoască dorințele lui; mai mult încă, din pricina împătimirii și adversității lui față de el și datorită faptului că are necontenit în sine însuși gândul de a umbla exact împotriva voilor aceluia, își creează obiceiul de a nu putea, chiar dacă ar vrea, să grăiască altora cu ușurință ceva spre folosul acelora. Și pe bună dreptate. Fiindcă un suflet neluminat și învăluit de patimi și mai cu seamă de invidie împotriva cuiva nu suportă nici măcar să audă pe altcineva apărând pe cel invidiat, darămite să facă sau să spună ceva spre folosul aceluia. Căci o patimă învechită pune stăpânire pe fire și o meditare a răului care zăbovește în suflet nu mai poate fi tămăduită vreodată. Pentru că din lumină unii ca aceștia se fac întuneric și, căzând din bunătate în răutate, bolesc incurabil. Dar cel contopit cu Dumnezeu prin credință și care-L cunoaște prin fapte acela s-a învrednicit negreșit să-L vadă și prin contemplație. Dar vede cele pe care nu pot să le scriu. Fiindcă mintea vede priveliști străine, se luminează întreagă și se face luminoasă, dar nu poate să înțeleagă și să grăiască acestea. Pentru că însăși mintea e lumină și le vede pe toate lumină, iar lumina e vie și dă viață celui ce vede.”
Sursa: http://ziarullumina.ro.