Ieromonah Savatie Baştovoi
Hărmălaia la care s-a ajuns acum, că nu se mai înțelege om cu om, cînd cuvintele apostolilor și chiar cuvintele lui Hristos sînt tratate în zeflemea, a început atunci cînd cineva a avut ideea să facă tricouri cu inscripția “Noi suntem Biserica!” și a îmbrăcat cu ele tineretul ortodox. Fapta se petrecea sub nasul episcopilor și cu binecuvîntarea lor, așa că nu mai căutați vinovați.
Această abordare hajtagistă a Bisericii începe să dea roade. Sămînța sădită de promotorii ideii de “laicat” în Biserică a dat frunze și, pe ici colo, primele roade – laicii se preoțesc și se comportă ca niște agenți ai laicatului în cler.
Nu, dragii mei, în Biserică nu există laicat, în Biserică există credincioși, există frați și surori, dar nu laicat. Ascultați ecteniile, citiți Apostolul și totul va fi clar.
Nu doar că nu există laicat pus pe a da lecții Sinodului și ierarhilor, dar pînă și preoții nu toți sînt învățători în sensul apostolic al cuvîntului, ci doar cei cărora li s-a dat acest dar.
Darul învățăturii este printre cele mai rare daruri date de Dumnezeu: “Şi pe unii i-a pus Dumnezeu, în Biserică: întâi apostoli, al doilea prooroci, al treilea învăţători; apoi pe cei ce au darul de a face minuni; apoi darurile vindecărilor, ajutorările, cârmuirile, felurile limbilor” (1 Corinteni 12, 28). Vedem deci că darul învățăturii este chiar mai rar decît darul facerii de minuni, cum dar vă imaginați că toți acești ziși “intelectuali” sînt ei învățătorii dăruiți de Dumnezeu? Căci și Apostolul îi mustră: “Nu toţi sunt apostoli, nu toți proroci, nu toţi învăţători!” (1 Corinteni 12, 29).
Această aiureală a laicatului care se crede a fi Biserica să o preia cineva și să facă un partid, că n-ar fi prima dată și să o ducă acolo unde e locul partidelor, iar Biserica să rămînă a credincioșilor, chivernisită de sfințiții ierarhi care sînt ajutați în slujba lor de preoți și diaconi, după predania apostolică. Iar cine dorește a fi conducător, să lase laicatul și să se facă episcop, după îndemnul Apostolului Pavel: “iar cine poftește episcopie, bun lucru poftește!” (1 către Timotei 3, 1).