de Mitropolitul Ieremia al Gortinei
Frații mei creștini, mai întâi aș vrea să vă spun că Biserica noastră nu prăznuiește ziua de naștere. Sfinții Bisericii noastre prăznuiesc ziua în care au plecat din lumea aceasta, fie prin mucenicie, fie „în pace”, adică cu moarte firească. Cu toate acestea Biserica prăznuiește trei Nașteri: Nașterea lui Hristos, Nașterea Maicii Domnului și Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul. Nașterea lui Hristos se prăznuiește la 25 Decembrie, pentru că ea a adus mântuirea lumii. Cele două Nașteri din urmă se prăznuiesc pentru că Nașterea cele două persoane, Maica Domnului și Sfântul Ioan Botezătorul, prevestesc venirea Domnului. Așadar, astăzi prăznuim Nașterea Maicii Domnului.
Dar, creștinii mei, dacă Biserica nu prăznuiește ziua de naștere, ce este ceea ce se întâmplă la noi cu sărbătorirea zilelor noastre de naștere? Sunt de acord. Nu vom trece cu indiferență peste ziua noastră de naștere, ci vom mulțumi lui Dumnezeu pentru anii pe care ni i-a lăsat să-i trăim și-L vom ruga pentru ceilalți ani ai vieții noastre. Această discordanță a zilelor de naștere și orgiile tinerilor noștri, chiar și a copiilor noștri mai mici, la zilele lor de naștere este un ”fruct” occidental. Ne-a venit din afară. Desigur, de vreme ce numele oamenilor din Occident nu sunt nume de Sfinți, pentru a prăznui pomenirea lor, atunci ei prăznuiesc zilele de naștere ale lor.
Dar să știți un lucru, iubiților creștini, că adevărata zi de naștere a creștinului este ziua în care s-a botezat. Și dacă vreți, prăznuiți-o în fiecare an, pentru ca copiii voștri s-o țină minte. Pentru aceasta chemați la această prăznuire a adevăratei nașteri și pe preotul care l-a botezat pe copil. Astfel, în acest chip, cel mic, dar și cei mari, va conștientiza că aparținem Familiei sfinte a Bisericii.
Nașterea Maicii Domnului, frații mei creștini, arată că se sfârșește scopul Vechiului Testament. Vechiul Testament ne proorocește venirea lui Iisus Hristos. Dar pentru nașterea lui Hristos trebuia să se afle și o femeie potrivită, care să devină Maică a Sa. Și tot Vechiul Testament lucrează pentru a se naște în unul din semințiile lui această Sfântă și Preasfântă Femeie, care avea să devină Maica lui Mesia. Da. Toată această grădină binecuvântată a lui Dumnezeu, care se numește Vechiul Testament, are drept scop să scoată acest rod, pe Preasfânta Fecioară. Și atunci când s-a născut ea – astăzi prăznuim Nașterea ei – se sfârșește, așa cum v-am spus, Vechiul Testament. De aceea, un tropar al sărbătorii spune către Maica Domnului: „Curată, ceea ce prin cuvânt pe Cuvântul L-ai născut netâlcuit în zilele din urmă…”. Dar care sunt aceste „zile din urmă”? Desigur că nu a Doua Venire a lui Hristos, ci sfârșitul Vechiului Testament întâmplat odată cu Nașterea Maicii Domnului.
Maica Domnului s-a născut dintr-o femeie stearpă, pe nume Ana. Dar de ce? Aceasta s-a făcut ca să prevestească minunea Nașterii lui Hristos din fecioară. Și la acest scop ținteau femeile sterpe din Vechiul Testament, care au născut prin minune. „Dacă vă vor întreba iudeii – spune Sfântul Ioan Gură de Aur – cum a născut Fecioara, să-i întrebați și voi: Cum a născut cea stearpă?”. Dar părinții Maicii Domnului, Ioachim și Ana, erau la o vârstă foarte înaintată. Aceasta, frații mei, arată că acești părinți bătrâni nu s-au unit din plăcere pentru zămislirea Preasfintei Fecioare, ci la îndemnul Domnului. De aceea și marele dogmatist al Bisericii noastre, Sfântul Ioan Damaschin, numește sămânța lui Ioachim pentru nașterea Fecioarei, „sămânță preacurată”.
Sărbătoarea Nașterii Maicii Domnului este, repet, o mare sărbătoare. Este prima sărbătoare a Maicii Domnului din noul an bisericesc. Pentru că, nu trebuie să uităm, că luna Septembrie este prima lună a anului bisericesc.
Prima zi din luna Ianuarie este considerată prima zi a anului pentru toți oamenii din lume. Și pentru ortodocși și pentru eretici. Dar noi, ca ortodocși, nu trebuie să uităm de 1 Septembrie cu care începe noul An bisericesc. Așadar, sărbătoarea Nașterii Maicii Domnului de la 8 Septembrie, este prima sărbătoare a Maicii Domnului a anului. Și să nu uităm că tot acum, peste o săptămână, vom prăznui o altă sărbătoare mare, Înălțarea Cinstitei Cruci. Așadar, pe Maica Domnului și Cinstita Cruce le prăznuim această lună. Pe aceste două le avem noi ortodocșii: Maica Domnului și Crucea, Crucea și Maica Domnului! Și le-am spus așa reversibil, pentru că în Teologia ortodoxă tot ceea ce se spune despre Maica Domnului, se spune și despre Cruce. Și orice se spune despre Cruce, se spune și despre Maica Domnului.
Bucurați-vă, frați creștini, că s-a născut Maica Domnului! Lumea o are acum pe Maica Domnului, care va aduce tuturor bucurie prin Nașterea lui Hristos. De aceea și troparul zilei spune: „Nașterea ta, de Dumnezeu Născătoare, bucurie a adus la toată lumea. Că din tine a răsărit Soarele dreptății, Hristos Dumnezeul nostru…”.
Cu multe binecuvântări,
† Ieremia, mitropolitul Gortinei și Megolopolei