Într-o zi au venit la uşa chiliei mele doi tineri căsătoriţi. Mi-au adus un pomelnic şi mi-au cerut să le fac o rugăciune. Am intrat în vorbă cu ei şi, aşa cum mi-am statornicit eu o rânduială, i-am întrebat dacă merg la Biserică. Şi atunci ei mi-au răspuns: “Nu suntem aşa de bătrâni ca să mergem la Biserică.” Şi atunci am zis: “Doamne, înmulţeşte bătrânii!”.
Eu nu stau de vorbă la spovedit cu cineva care nu merge la Biserică. Nu am ce vorbi. Ce să-i spun? Sunt unii care spun că nu au mai fost la Biserică de ani de zile, sau că au fost anul trecut la Paşti. După aceea sunt unii care zic – când îi întreb dacă merg la Biserică – “Da”. Şi m-am prins că unii nu merg la Biserică la slujbă, ci intră în Biserică şi aprind o lumânare. Şi acum îi întreb: “Dar la slujbă, stai la slujbă, cât stai la slujbă?” Şi zice: “Părinte, mă duc şi aprind o lumânare”. Şi zic eu: “Şi o pui să stea în locul tău, şi ea stă de fapt în locul ei”.
Acelora care nu merg la Biserică, eu de fapt le spun ce înseamnă să nu mergi la Biserică şi ce înseamnă să mergi la Biserică. Şi anume, ce înseamnă să mergi la Biserică? Înseamnă să mergi în cerul cel de pe pământ, înseamnă să-i închipuieşti pe Heruvimi, să aduci întreit sfântă cântare lui Dumnezeu, să cânţi împreună cu Îngerii “Sfânt, Sfânt, Sfânt Domnul Savaot”, să aduci laudă lui Dumnezeu, să cinsteşti pe Maica Domnului, să cinsteşti pe Sfinţi, înseamnă să asculţi cuvântul lui Dumnezeu, cuvântul Domnului nostru Iisus Hristos care e mai veşnic decât cerul şi pământul, înseamnă să primeşti binecuvântări de la sfintele slujbe prin mijlocire preoţească de la Însuşi Domnul Hristos. Şi la urmă zic: “Uite, toate acestea tu nu le primeşti, tu nu le ai, pentru că nu mergi la Biserică, toate acestea le ocoleşti.
Omul nu are conştiinţa că de fapt toate lucrurile acestea se întâmplă, ci zice că nu s-a dus la Biserică, şi atâta tot. Nu se mai gândeşte ce înseamnă să te duci şi ce înseamnă să nu te duci la Biserică.
Şi eu le spun: “Două ore pentru Dumnezeu, pentru cineva care crede în Dumnezeu, nu e prea mult. Două ore pentru Dumnezeu, într-o săptămână, să stai înaintea lui Dumnezeu, să ai conştiinţa că acum este în faţa lui Dumnezeu.”
Eu am un program de angajare în viaţa religioasă şi programul începe cu frecvenţa la Biserică. Adică să te duci la Biserică în Duminici şi sărbători, sau cel puţin în Duminici, la Sfânta Liturghie. Fără aceasta nici nu poţi să consideri că cineva are o viaţă religioasă autentică.
Unii zic: “Părinte, e drept că nu mă duc la Biserică, dar să ştiţi că eu totdeauna ascult la radio sau privesc la televizor slujba”. Nu te uiţi la slujbă ca şi când te-ai uita la meci, poate la meci te uiţi cu mai mult interes. Aşa că oamenii aceştia sunt superficiali.
Mi-a spus unul când am întrebat: “Ce faci tu când ar trebui să mergi la Biserică şi nu mergi la Biserică?Ce faci acasă?” Şi a răspuns: “Mă uit la televizor”.
Pe cei care nu merg la Biserică, eu nu-i socotesc oameni credincioşi. La păgâni îi număr! Cum poţi să zici că eşti om credincios dacă nu mergi la Biserică, unde-i cerul cel de pe pământ? Că biserica-i cerul cel de pe pământ. Cum să zici că eşti om credincios, dacă nu te duci în “Împărăţia lui Dumnezeu”? Pentru că Sfânta Liturghie este Împărăţia lui Dumnezeu pe pământ. Cum poţi să zici că eşti credincios, dacă nu-i închipui pe Heruvimi cântând întreit sfântă cântare în Biserică? Cum poţi să zici că eşti credincios dacă nu zici împreună cu Îngerii: “Sfânt, Sfânt, Sfânt Domnul Savaot?”
Arhimandrit Teofil Părăian