Erezii papale
1. Filioque
Potrivit dumnezeieştii Descoperiri, Dumnezeu Se distinge în Trei Persoane, Care sunt de o fiinţă, de o cinste şi de o putere. Dar nu există trei Dumnezei, ci Unul. Fiecare Persoană are o însuşire deosebită, care arată modul diferit al existenţei Sale: Tatăl este nenăscut (este unicul început şi izvor al Dumnezeirii); Fiul este născut (Se naşte din Tatăl „mai înainte de toţi vecii”); şi Duhul Sfânt este purces (nu este fără de naştere, dar nici se naşte, ci purcede din Tatăl „înainte de toţi vecii”).
Simbolul Credinţei, care a fost alcătuit la Sinoadele I şi II Ecumenice (325, 381) mărturiseşte credinţa „întru Duhul cel Sfânt, Domnul, de viaţă Făcătorul, Care din Tatăl purcede”, urmând cuvintele lui Hristos: „Când va veni Mângâietorul… Duhul adevărului, Care de la Tatăl purcede…”[1]. Sinodul al III-lea Ecumenic din 431 (prin canonul 7) interzice categoric orice adaos ori scoatere din Sfântul Simbol.
Francii însă, vrând să înţeleagă cu logica omenească fiinţa lui Dumnezeu, au răstălmăcit cuvintele lui Hristos, dispreţuind Sinoadele Ecumenice, şi au adăugat în Simbol, după propoziţia „Care din Tatăl purcede…”, cuvântul Filioque (adică şi de la Fiul), ceea ce înseamnă că Duhul Sfânt purcede şi de la Fiul. Prin acest adaos se creează probleme teologice de nesoluţionat şi denaturări grave ale credinţei cu consecinţe în viaţa Bisericii. Mai concret:
Se introduc în Sfânta Treime două principii (începuturi). Adică reiese existenţa a doi Dumnezei principali (Tatăl şi Fiul) şi a unuia secundar (Duhul Sfânt). În felul acesta survine dizolvarea totală a dogmei treimice. „Dumnezeul Treimic” al papistaşilor nu mai este Dumnezeul cel adevărat, ci un dumnezeu fictiv şi inexistent.
Duhul Sfânt este subestimat şi înlăturat din viaţa Bisericii şi a creştinului. Astfel Biserica este lipsită de caracterul ei harismatic dat de Duhul Sfânt, aspiră la impunere socială şi la autoritate lumească, îşi accentuează exagerat latura organizatorică şi lumească. La rândul său, creştinul nu mai are drept scop propria înnoire lăuntrică şi cunoaşterea lui Dumnezeu, care se realizează numai prin Duhul Sfânt, ci se limitează la îmbunătăţirea morală şi la o imitare exterioară a lui Hristos.
În sfârşit, dependenţa Sfântului Duh de Fiul a dat posibilitatea Romei să susţină cu tărie că în lume numai papa, ca reprezentant al lui Hristos, are puterea să împartă darurile pe care Duhul Sfânt le dăruieşte Bisericii[2].
2. Energiile create ale lui Dumnezeu (harul creat)
Una dintre cele mai mari rătăciri ale Papismului este faptul că identifică fiinţa necreată a lui Dumnezeu cu energiile Sale necreate. Pe deasupra, îi atribuie lui Dumnezeu energii create. Energii create au numai creaturile. Dumnezeu cel necreat are numai energii necreate.
În Teologia ortodoxă se face distincţie între fiinţa necreată a lui Dumnezeu şi energiile Sale necreate. Credinciosul nu poate intra în comuniune cu fiinţa lui Dumnezeu, care nu poate fi înţeleasă cu mintea şi care este cu desăvârşire inexprimabilă. Se poate împărtăşi însă de energiile Sale dumnezeieşti (Harul dumnezeiesc). Acestea, precum fiinţa dumnezeiască, sunt necreate. Ele sunt altceva decât fiinţa dumnezeiască, dar nu altceva decât Dumnezeirea. Prin pocăinţă, nevoinţă, rugăciune şi prin participarea la Tainele Bisericii, credinciosul intră în comuniune cu energiile dumnezeieşti necreate, devine „părtaş dumnezeieştii firi”[3]. Cu alte cuvinte, prin energiile dumnezeieşti necreate şi după măsura nevoinţei sale duhovniceşti, i se curăţă inima de patimi, i se luminează mintea şi se învredniceşte să „vadă”, într-un chip tainic şi de negrăit, slava dumnezeiască, lumina necreată. Aceasta este tradiţia isihastă a Bisericii noastre.
Papistaşii, dimpotrivă, nu acceptă energiile necreate ale lui Dumnezeu. Cred că Dumnezeu este o fiinţă inaccesibilă care nu comunică personal cu omul. Lucrează în lume, însă nu direct, ci indirect, prin energii create. Pentru ei, Harul dumnezeiesc este o dimensiune creată de Dumnezeu spre a-l mântui pe om. Creat este de asemenea şi harul Tainelor, aşa cum creată a fost şi lumina taborică a Schimbării la Faţă a lui Hristos.
Această învăţătură are consecinţe catastrofale în viaţa creştinului. Pentru că, dacă dumnezeiescul Har este într-adevăr creat, atunci omul nu poate ajunge la sfinţire şi la îndumnezeire. Şi aceasta deoarece, foarte simplu, un lucru creat – energia creată (harul) – nu poate slobozi şi îndumnezei un alt lucru creat – pe om. De aceea, apusenii „nu vorbesc despre îndumnezeire ca fiind scopul vieţii omului, ci despre perfecţionarea morală; că adică suntem datori să devenim nişte oameni mai buni, nu însă dumnezei după Har. Prin urmare, Biserica nu poate fi comuniune a îndumnezeirii, ci o instituţie care acordă oamenilor justificare într-un chip legalist şi juridic prin intermediul harului creat. Adică, în ultimă analiză, se desfiinţează însuşi adevărul Bisericii ca realitate de comuniune teantropică.”[4]
Prin refuzul ei de a accepta energiile necreate ale lui Dumnezeu, teologia apuseană s-a înstrăinat de Teologia patristică, cu consecinţa căderii ei şi în alte multe erezii.
Atunci când teologhiseau, Părinţii Bisericii exprimau prin cuvinte omeneşti experienţa pe care o dobândiseră din comuniunea lor cu energiile îndumnezeitoare ale Sfântului Duh (experierea îndumnezeirii). Adică teologia lor este descoperirea lui Dumnezeu Însuşi. Papistaşii însă, pentru că nu au posibilitatea comuniunii cu energiile dumnezeieşti necreate, teologhisesc având ca fundament gândirea omenească. Cu alte cuvinte, teologia lor este o ideologie metafizică omenească fără nici o legătură cu adevărul dumnezeiesc.
Denaturarea profundă pe care o aduce în viaţa Bisericii teoria despre harul creat a preocupat intens Răsăritul ortodox în cinci mari Sinoade ţinute la Constantinopol (sec. XIV). La ele a fost formulată limpede experienţa ortodoxă, mărturisitorul principal al acesteia fiind Sfântul Grigorie Palama, arhiepiscopul Tesalonicului.
3. Primatul papal de stăpânire şi infailibilitatea
De vreme ce prin ereziile lui Filioque şi a harului creat, Sfântul Duh a fost scos din structura Treimii şi întreaga Dumnezeire Treimică a fost alungată într-un spaţiu de care nu ne putem apropia din punct de vedere empiric, cel care vine să umple golul astfel creat este un om, pontiful Romei. El se proclamă infailibil şi stăpân absolut al Bisericii universale.
Ca să nu se creadă că primatul papal de stăpânire şi infailibilitatea aparţine de acum trecutului „Bisericii” Apusene, vom cita câteva aspecte din practicile urmate de papă în zilele noastre, menţionând extrase din: „Constituţia Dogmatică despre Biserică”[5] a Conciliului Vatican II (1965), care este cuprinsă şi în ultimul „Catehism al Bisericii Catolice”[6]:
„Episcopul Romei, cu demnitatea sa de reprezentant al lui Hristos şi de păstor al întregii Biserici, are stăpânire deplină, supremă şi universală în Biserică, pe care o poate exercita liber oricând”.
„Un Sinod Ecumenic nu poate fi Ecumenic dacă nu va fi validat sau, cel puţin, acceptat de succesorul lui Petru”.
„Infailibilitatea cu care divinul Eliberator a voit ca Biserica Sa să fie înzestrată o are episcopul Romei… De aceea este cu totul drept ca hotărârile lui să fie considerate irevocabile prin însuşi caracterul lor, iar nu prin consimţământul Bisericii… Pentru aceasta ele nu mai au nevoie să fie validate de alţii, nici nu pot fi atacate cu recurs la un alt organ de judecată”.
Cu aerul stăpânirii infailibile, papa Paul al VI-lea a proclamat, în 1963, Conciliul Vatican II drept Conciliul (Sinod) ecumenic prin următoarele cuvinte: „Aşadar, eu, Papa, care concentrez în persoana mea şi în sacra mea demnitate toată Biserica, proclam Conciliul acesta drept universal”. Şi a semnat hotărârile Conciliului cu formula: „Eu, PAUL, Episcopul Bisericii Catolice”. Dealtfel fiecare dintre papi, considerându-se pe sine super-episcop, nu semnează ca „Episcop al Romei”, ci ca „Episcop al Bisericii Catolice” (el singur!), sau simplu, cu numele lui, de pildă: „Benedict al XVI-lea”.
Toţi episcopii „Bisericii” Apusene, în orice parte a lumii ar fi, nu sunt aleşi de către sinodul „Bisericii” lor locale, ci sunt numiţi de papa şi primesc din mâinile lui omoforul, ca dovadă a supunerii lor sub stăpânirea papală.
Papa Ioan Paul al II-lea (†2005) a depăşit prin numărul de călătorii făcute pe orice alt conducător politic şi religios, cu scopul de a se impune în cadrul Noii Ordini Mondiale ca un incontestabil conducător religios al planetei. Amintim aici numai „marşul” său prin ţările ortodoxe (din păcate şi prin Grecia), dar şi de Întâlnirile Panreligioase anuale, pe care le-a instituit încă din 1986 (la Assisi), şi la care se prezenta pe sine drept centrul unificator al tuturor religiilor.
Este adevărat că papocentrismul „Bisericii” Apusene o menţine pe aceasta într-o unitate organică care depăşeşte hotarele naţionale şi tradiţiile locale şi care-i dă, totodată, certitudinea unei puteri mondiale care poate influenţa şi dirija multe grupuri sociale de pe toată planeta. Concomitent, autoritatea papală dă pontifului roman dreptul să stabilească, obiectiv şi incontestabil, adevărul „Bisericii” Apusene, căruia popoarele sunt datoare să-i arate supunere oarbă. Aceste elemente îi dau Papismului un caracter despotic. Aşadar, nu este vorba numai despre o simplă falsificare a etosului bisericesc, ci despre cea mai substanţială şi mai jalnică denaturare pe care a cunoscut-o Creştinismul în evoluţia sa istorică.
Primatul papal de stăpânire şi infailibilitatea nu numai că sunt lipsite de orice legitimitate teologică şi istorică, dar contravin şi logicii simple. Mai întâi, nu există nici un indiciu istoric că Apostolul Petru a fost primul episcop al Romei şi că exercita asupra celorlalţi Apostoli un primat de stăpânire, pe care l-ar fi lăsat moştenire presupuşilor succesori ai săi la episcopia Romei. De aceea şi în primul mileniu nici un Sinod Ecumenic nu a instituit vreo infailibilitate sau primat de stăpânire. Biserica păstrează încă din vremurile apostolice sinodalitatea ca element caracteristic al sistemului ei de guvernare. Episcopii care participă la sinoade duc cu ei în Sinod credinţa şi trăirea totalităţii membrilor Bisericii pe care o reprezintă. Părerea şi votul fiecăruia dintre episcopi au aceeaşi putere şi hotărârile sinodale se iau prin luminarea Sfântului Duh. Dealtfel Sfântul Duh constituie Biserica şi El o călăuzeşte „la tot adevărul”[7]. Astfel, infailibilitatea nu aparţine unui om, ci întregului Trup al Bisericii şi se exprimă în hotărârile Sinoadelor Ecumenice, cu condiţia ca ele să fie acceptate de conştiinţa bisericească, adică de poporul lui Dumnezeu.
În papism, dimpotrivă, sinoadele constituie doar nişte corpuri consultative, conştiinţa membrilor Bisericii nu este luată în seamă, iar papa se aşează pe sine deasupra Bisericii. Şi cum se poate considera papa infailibil, când istoria prezintă nenumăraţi papi care au comis greşeli tragice, unii chiar au căzut în erezie, cum au fost: Papa Iulius, care a fost afurisit de Sinodul de la Sardica (347), papa Honorius, care a fost dat anatemei de Sinodul al VI-lea Ecumenic (691) şi papa Grigorie al IX-lea, care a întemeiat Inchiziţia?
Primatul şi infailibilitatea papală, ca dogme centrale ale „Bisericii” Apusene, constituie pecetea puternicului ei antropocentrism. Credinţa în Dumnezeu-Omul este înlocuită cu credinţa în om. Pe pământ nu există loc pentru Hristos, de vreme ce Îl înlocuieşte papa ca unic locţiitor al Lui (Vicarius Christi). „Ce absurditate tragică!”, strigă Părintele Bisericii din vremea noastră, Sfântul Iustin Popovici. „Să se numească pe sine locţiitor şi înlocuitor al Domnului şi Dumnezeului Care pretutindeni este!” Şi completează: „Dogma despre infailibilitatea papei-om este erezia ereziilor, o răzvrătire fără precedent împotriva lui Hristos Dumnezeu-Omul… În istoria neamului omenesc există trei mari căderi: a lui Adam, a lui Iuda şi a papei”[8].
4. Cezaro-papismul
Este vorba despre însumarea puterii bisericeşti şi a celei lumeşti într-una şi aceeaşi persoană (theocraţie). Papa este conducătorul „Bisericii” Latine şi totodată conducătorul statului Vatican. Cezaro-papismul – cu totul incompatibil cu Evanghelia, cu Sfintele Canoane şi cu Tradiţia bisericească – îi ia Papismului orice drept de a se înfăţişa ca Biserică.
Primul stat papal a fost întemeiat, aşa cum am văzut, în anul 754. Actualul Stat papal constituie, în epoca noastră, o rămăşiţă medievală vrednică de plâns. Hotarele lui au fost fixate în 1929 de către dictatorul Mussolini şi papa Pius al XI-lea. Acesta din urmă a formulat chiar părerea că „reprezentantul lui Dumnezeu pe pământ nu trebuie să fie cetăţean al unui stat pământesc” (Hristos a fost cetăţean al unui stat pământesc, iar „reprezentantul” Lui nu poate fi!). Astăzi Vaticanul, ca orice stat, uzează de diplomaţie, încheie acorduri politice cu alte state, are prim-ministru, miniştri, ambasadori, gardă, agenţie de ştiri şi mai ales bănci, prin care influenţează economia internaţională, fiind acţionar la mari societăţi şi participând la tot felul de afaceri.
5. Satisfacerea dreptăţii divine
Începând cu secolul al XI-lea a fost formulată opinia, care mai târziu a devenit dogmă fundamentală a Papismului, că Dumnezeu L-a trimis pe Fiul Său în lume spre a fi răstignit pentru a satisface dreptatea dumnezeiască ofensată de păcatul omenesc. Prin această erezie este denaturat chipul lui Dumnezeu-Tatăl, iar viaţa creştină se îmbibă cu un intens duh legalist. Desăvârşitul şi Multînduratul Dumnezeu dobândeşte însuşirile omului pătimaş – este ofensat, Se mânie, Se indignează, Se răzbună – şi Se transformă în judecător neîndurător şi pedepsitor nemilostiv. Păcatul nu este considerat o boală a sufletului, ci o abatere vrednică de pedeapsă şi o ofensă adusă lui Dumnezeu. Nevoinţa pentru mântuire nu are drept scop vindecarea de patimi, învierea omului din moartea păcatului şi unirea lui cu Dumnezeu, ci îmblânzirea lui Dumnezeu, justificarea omului şi eliberarea lui de vinovăţie prin fapte bune, penitenţe, diferite făgăduinţe ş.a. În cele din urmă, relaţia de dragoste dintre Dumnezeu şi om se schimbă în relaţie de tranzacţie. Este vorba aşadar despre răsturnarea învăţăturii Evangheliei dragostei şi întoarcerea la forme primitive de religiozitate.
Teoria despre satisfacerea dreptăţii divine a legiferat violenţa şi a oferit o acoperire de tip teologic Cruciadelor, „Sfintei” Inchiziţii, războaielor religioase: Exterminarea vrăjmaşilor credinţei satisface dreptatea divină şi purifică sufletele victimelor!
În cadrul acestui climat judiciarist a fost formulată şi dogma contrară Sfintei Scripturi despre purgatoriu. Potrivit acesteia, în purgatoriu zice-se că se duc sufletele oamenilor după moartea lor, pentru a se chinui temporar în foc şi a se curăţi de pedepsele pentru păcatele lor. Pentru o mai grabnică scăpare a lor din purgatoriu, a fost născocită instituţia absolvirii de pedeapsă, care se bazează pe teoria judiciaristă a meritelor prisositoare: adică, în viaţa lor pământească, Hristos şi Sfinţii au săvârşit o mulţime de fapte bune, vrednice de răsplată. În felul acesta, s-a creat o vistierie de merite prisositoare. Papa, care crede că este administratorul acestei vistierii, scoate din surplusul ei o parte pentru a dezlega pedepsele păcătoşilor. În vremuri mai vechi absolvirile de pedeapsă au fost şi motiv de abuzuri, adică au fost folosite pentru adunarea nelegiuită de bani, prin comercializarea cunoscutelor „indulgenţe”. În felul acesta, harul şi mântuirea au fost subordonate logicii datoriei şi răscumpărării.
6. Mariolatria
În Ortodoxia noastră Preasfânta Născătoare de Dumnezeu este cinstită mai mult decât toţi Sfinţii, de aceea este numită şi Preasfânta. În Papism însă, dintr-o pietate greşită, i se acordă adorare. Însă adorare se cuvine numai lui Dumnezeu Cel în Treime. Şi astfel au fost formulate dogmele:
a) „Imaculata concepţie” a Maicii Domnului, potrivit căreia ea a fost zămislită fără păcatul strămoşesc;
b) mutarea ei cu trupul şi cu sufletul la Cer, fără a cunoaşte moarte şi îngropare (în timp ce Hristos a murit şi a fost îngropat!).
Prin aceste erezii Preasfânta Născătoare de Dumnezeu este ridicată până la Dumnezeirea Treimică, ajungându-se până la punctul de a se discuta şi despre „Sfânta Tetradă”!
7. Născociri (inovaţii) liturgice
Înstăpînirea raţionalismului în „Biserica” Papală nu a lăsat neatinsă nici viaţa liturgică. Vom menţiona aici pe scurt numai câteva dintre inovaţiile liturgice.
Botezul este înlocuit cu o „stropire” simbolică. Mirungerea se săvârşeşte numai de către episcopi, după destui ani de la Botez. La „Liturghia” lor nu se foloseşte pâine dospită cu drojdie, ci azimă (ostia) iudaică. Celibatul este obligatoriu pentru toţi clericii. Sfântul Maslu se săvârşeşte numai pentru cei ce sunt pe moarte. Sărbătorile bisericeşti se secularizează şi se preschimbă în ceremonii fantasmagorice (a Inimii lui Iisus, a Sfintei Consacrări ş. a.). Postul se desfiinţează în fapt, de vreme ce prin hotărârile Conciliului Vatican II zilele de post sunt drastic limitate şi felul postirii n-a fost fixat cu exactitate, în timp ce se oferă „posibilitatea de a se înlocui în totalitate sau în parte legea postului şi a înfrânării cu alte fapte de pocăinţă, cum sunt faptele dragostei faţă de aproapele sau alte fapte de evlavie”[9].
Traducere din limba greacă de Ieromonahul Ştefan Nuţescu, după originalul: Ὁ Παπισμός χθές καί σήμερα, Sfânta Mănăstire Paraklitu, Oropos – Attiki, 2009
[1] Ioan 15, 26.
[2] Uneori, mai ales în ţările ortodoxe, papistaşii rostesc Crezul fără Filioque. Lucrul acesta se face din motive propagandistice, iar nu fiindcă pentru ei Filioque a încetat să mai fie considerată o dogmă de credinţă esenţială. De altfel, ştergerea acestui cuvânt din Sfântul Simbol nu are nici o însemnătate dacă nu este înlăturată şi teologia scolastică care l-a creat pe Filioque şi toate celelalte erezii papale.
[3] II Petru 1, 4.
[4] Arhim. Gheorghie, Egumenul Sfintei Mănăstiri Grigoriu, Ortodoxia şi Romano-Catolicismul (Papismul), Ed. Sfintei Mănăstiri Grigoriu, Sfântul Munte Athos 2006, p. 19.
[5] Dimitriu Salaha, Ekklisia Katholiki (Biserica Catolică), în tomul I, Thrischies (Religiile), ed. „Ekdotiki Athinon”, Athena 1992, p. 133.
[6] Katihisi tis Katholikis Ekklisias, ed. Kaktos – Libreria Editrice Vaticana, Athena 1996, p. 293.
[7] Ioan 16, 13.
[8] Arhim. Iustin Popovici, Biserica Ortodoxă şi Ecumenismul, ed. Orthodoxos Kipseli, Tesalonic 1974, pp. 212, 220.
[9] Dimitrie Salaha, Ekklisia Katholiki…, p. 132.