Dacismul si afacerea “spirituala” a lui Vasile Titu la locurile “sacre” dacice.
Lideri religiosi din mediile ezoterice, pentru a avea adepti din randul romanilor inventeaza povesti cu daci[1] si legende cu Zalmoxis. Aceasta pentru ca senzationalul este cautat in mediile religioase mistice asiatice. Membrii acestora sunt considerati clienti fideli atat pentru organizatorii de trasee turistice cat si pentru pensiunile interesate.
Localnicii il cunosc pe Vasile ca fiind un bun consumator de bauturi alcolice, ceea ce pe adeptii sectei sale nu ii deranjeaza. Gruparea sa face parte din categoria organizatiilor sectare de tip ezoteric din Romania. Desi Biserica Ortodoxa nu este de acord cu ezoterismul, multe astfel de grupari se folosesc de numele unor clerici ortodocsi precum al parintelui Arsenie Boca. Pentru a da impresia ca actiunile “spirituale” pe care le initiaza sunt firesti, Vasile include in traseele sale si mormantul parintelui Arsenie Boca sau vreo manastire ortodoxa.
Pentru a atrage cat mai multi clienti in pelerinajele[3] sale, Vasile inventeaza povesti cu iz “spiritual” dacic. Povesteste turistilor ca la varsta de 10 ani l-a intalnit pe Zalmoxe intr-o aratare (vedenie) fiind in satul natal, iar la 17 ani i s-a mai aratat inca o data transmitandu-i anumite mesaje. Pe langa aceste anormalitati, Vasile face pe ghidul colaborand cu pensiunea Cotiso, din Costesti, fiind trimis sa insoteasca turistii care doresc sa viziteze cetatile dacice. Vasile nu are specializare de ghid[4] sau de istoric, iar clientilor sai le spune povesti pline de senzational, dar care, in mare masura, nu au nici o legatura cu realitatea. Ii duce pe turisti la Sarmizegetusa si Fețele Albe din Gradistea de Munte, Cetatuie si Blidaru din Costesti, Piatra Rosie etc. La fiecare cetate Vasile are o poveste aparte, dar nu intotdeauna aceeasi, de cele mai multe ori, in functie si de inspiratia momentului. Stie Vasile Titu si patronii pensiunilor pentru care lucreaza care este pedeapsa prevazuta de Codul Penal pentru sarlatanie? Turistii care merg in Muntii Orastiei au ocazia sa intalneasca un cetatean care sa le ofere povestile senzationale de care patronii pensiunilor au nevoie pentru a-si atrage clienti. Acesta este Vasile Titu, cunoscut de localnici cu numele de Aurel Titu. S-a nascut in satul Grid, jud. Hunedoara, si in prezent locuieste in Bucuresti. Ajutat de prietena sa Lavinia Mateescu, administreaza pagina de facebook “Initieri Zalmoxiene”. Pe aceasta pagina gasim pe langa aberatiile cu iz zalmoxian[2] si asa-zisa “spiritualitate” dacica contemporana si traseele turistice (pelerinaje) pe care Vasile Țițu le organizeaza in „locurile sacre ale stramosilor nostri dacii”.
Reinvierea cultului lui Zalmoxis in Romania face parte dintr-o campanie New-Age-ista la nivel mondial de revenire la religiile pagane printr-un sincretism religios. Campania dacista din Romania, mult mediatizata in mass-media romaneasca este promovata in mod deosebit de catre mediile ezoterice. Unul dintre “istoricii” promovati in aceste medii este Dan Oltean care a scos doua carti “Regii dacilor si razboaiele cu romanii” si “Religia dacilor” prezentate de catre ezoteristii Daniel Roxin si Oreste Teodorescu in presa si emisiuni televizate. Pentru a vedea cateva caracteristici ale zeului Zalmoxis si spiritualitatea pagana de la daci vom oferi cateva fragmente din cartea “Religia dacilor”, editia a-II-a, Deva 2014, – fundatia “La Fantana”.
– In religia dacilor jertfele puteau fi in grane, animale si chiar umane. De obicei jertfele umane erau din randul prizonierilor, iar in caz ca vreme de 5 ani nu murea nici un razboinic pe campul de lupta, trebuia sacrificati din randul dacilor o persoana care sa fie fara prihana. Dan Oltean mentioneaza ca “In ritualurile instituite de Zalmoxis ii determina pe slujitorii directi ai zeului razboiului sa fie gata oricand sa se sacrifice aruncandu-se in sulite… Ca acest ritual in care erau implicate vieti umane nu era destinat lui Zalmoxis, o dovedesc si mentiunile lui Iordanes asupra felului cum ii aduceau getii sacrificii lui Marte… Zeul putea sa isi paraseasca supusii atunci cand acestia nu-i trimitea jertfele si se ducea acolo unde luptatorii erau mai darnici cu vietile lor. Ca acest ritual in care erau implicate vieti umane nu era destinat lui Zalmoxis, o dovedesc si mentiunile lui Iordanes asupra felului cum ii aduceau getii sacrificii lui Marte. In secolul 5 i.d. Hr. Herodot scria ca mesagerul era aruncat in sulite, iar gotul Iordanes, referindu-se la perioada regilor din Muntii Orastiei, spune ca sacrificatul dedicat lui Marte era agatat de copaci si provenea din randul prizonierilor de razboi” (vezi la pag 167-168).
– Intre Zalmoxe si Deceneu a fost o perioada de sase secole. In perioada lui Deceneu se mai pastreaza incapracticile sangeroase: “Preotii lui Deceneus monopolizeaza in templele lor medierea in raport cu divinul, dar si practica sacrificiilor” (vezi la pag. 171).
– La pagina 173 Dan Oltean spune ca pe columna lui Traian sunt reprezentate multe sculpturi reprezentand jertfele dacilor, printre care cel al capetelor romanilor taiate si asezate in varful unor pari si cel al preoteselor dace care ard cu torte prizonierii. Acestea fiind jertfe aduse divinitatii triadei.
– Despre felul in care dacii aduceau sacrificii zeilor Dan Oltean spune: “Dupa ce era ucis, prizonierul de razboi urma sa fie prins de un trunchi de copac pentru ca zeul razboiului sa-l poata devora in voie. Poate lupii, care erau incarnarea animala a zeului, contribuiau si ei la acest proces” (vezi la pag. 174).
– Despre sadismul dacic Dan Oltean mai spune: “in comparatie cu mesajul scenei 43 (de pe columna -n.n.) unde prizonierii romanilor, dacii si sarmatii, sunt tinuti intr-un castru, atitudinea dacilor de a-i tortura si ucide prin ardere pe romani este nemiloasa” (vezi la pag. 179)
– Un ultim citat al istoricului Dan Oltean, pe care il oferim, in care acesta spune: “Cuceritorii aduc cu ei pax romana (pacea romana -n.n.), singura in masura sa opreasca «cruzimea» si «furia» dacilor” (vezi la pag. 178).
Despre jertfele sangeroase ale dacilor si cruzimea cu care se infaptuiau, mai multe detalii se pot gasi in cartea lui Dan Oltean: “Religia Dacilor”, editia 2014.
Referitor la curentele neopagane din Romania, tanarul licentiat in teologie ortodoxa, Nicolae V. Dogaru, din Bucuresti spune: “Acesta este unul dintre zeii pe care ezoteristii il promoveaza in propaganda pro-dacista. Astfel de zeu ofera ezoterismul spiritualitatii contemporane? Desigur orice zeu nascocit de oameni e binevenit pentru ei, doar unul sa nu fie: Adevaratul Dumnezeu care a facut cerul si pamantul. Ezoteristii prefera dumnezei facuti de oameni nu pe Dumnezeu Cel care l-a facut pe om, care este Iisus Hristos. Pentru a da impresia ca sunt in regula, uneori intra si prin biserici ortodoxe dar nu respecta invatatura ortodoxa. Nu au o doctrina stabila, aceasta fiind schimbata in functie de situatie si orientarile grupariilor cu pricina. Ei spun ca ezoterismul e o «stiinta», dar asta e un fals. Daca au zei nu putem spune ca e o stiinta deoarece a crede in ceva este clar ca e religie. Despre acesti zei, Sfanta Scriptura (Biblia -n.n.) spune ca sunt demoni. Asta e idolatrie in toata regula(…). Pentru sensibilitatile sentimentale ale unei categorii din randul poporului nostru, acest zeu dacic prinde bine ca, vorba aceea, e «zeul stramosilor nostri»”. Vezi si http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2015/07/ezoterismul-stiinta-sau-religie.html
Obs. Ezoterism – conform DEX – “ce se initiaza”, “ce trebuie initiat”, iar practicantii ezoterismului se numesc ezoterici si/sau ezoteristi.
sursa: Astradrom
Nicolae Dragomir