Coborâşul lin este uşor

– Părinte, de ce facem atât de greu binele şi alunecăm atât de uşor spre rău?

– Deoarece pentru bine trebuie mai întâi să ajute omul însuşi, să se nevoiască, în timp ce la rău ajută diavolul. Pe lângă aceasta, oamenii nu vor să urmeze binele, nici nu au gânduri bune.

De multe ori spun mirenilor următoarea pildă: „Să spunem că am o maşină şi zic în mintea mea: «Ce să fac cu ea? Eu mă pot ajuta şi cu vreun cunoscut de‑al meu sau cu un taxi, la nevoie. Să o dau cutărui familist, care are mulţi copii, să‑i scoată puţin afară, să‑i ducă la vreo mănăstire, să răsufle puţin, ca astfel să fie ajutaţi şi ei, sărmanii». Dacă procedez astfel, nimeni nu mă va imita în aceasta.

Dar dacă am o maşină de aceeaşi marcă cu a ta şi o schimb şi voi lua alta de o marcă mai bună, vei vedea că nici tu nu vei dormi toată noaptea ca să afli un chip să schimbi maşina şi să iei una mai bună, la fel cu a mea, chiar dacă cea pe care o ai este bună. În cazul acesta vei spune: «Voi vinde, mă voi împrumuta, numai s‑o schimb». În timp ce în cazul de mai înainte nimeni nu mă va imita spunându‑şi: «Nici eu nu am nevoie de maşină, hai să o dau şi eu», ci se poate chiar să spună că nu sunt sănătos”.

Oamenii uşor se influenţează în rău. Deşi în profunzime recunosc şi primesc binele, totuşi mai uşor se influenţează şi sunt atraşi de rău, pentru că acolo dictează aghiuţă. Coborâşul cel lin îl află cu uşurinţă oricine, pentru că ispititorul nu are alt tipic, ci numai să îmbrâncească făpturile lui Dumnezeu pe panta cea dulce.

Însă Hristos procedează cu nobleţe. Îţi spune: „Acesta e binele”; Dacă vrea cineva să vină după Mine[1]. Nu spune: „Vino la Mine cu sila!”. Diavolul are viclenie. Îl îmboldeşte pe om şi dintr‑o parte şi din alta, ca să‑l ducă acolo unde vrea. Dumnezeu însă respectă libertatea omului, pentru că El nu a creat robi, ci fii. Şi cu toate că ştia că va urma căderea, nu i‑a făcut robi. A preferat să vină El Însuşi, să Se întrupeze, să Se răstignească şi să‑l câştige în felul acesta pe om.

Însă prin această libertate pe care a dat‑o Dumnezeu – cu toate că diavolul poate face mult rău prin ea – s‑a dat şi un prilej pentru cernere. Iar în felul acesta se vede ce face fiecare cu inima sa; se vede lămurit cine are mărime de suflet.

[1] Mt. 16, 24.

Extras din Cu durere și dragoste pentru omul contemporan – Cuviosul Paisie Aghioritul, Editura Evanghelismos.

Previous Post

Evanghelia zilei (Luca 17, 26-37)

Next Post

Scrisoare pentru Sfântul Nicolae

Related Posts
Total
0
Share