Naşterea papismului
În decursul primului mileniu al existenţei sale, Biserica şi-a păstrat unitatea în Răsărit şi în Apus cu toate agitaţiile stârnite în diferite vremuri de ereziile, schismele şi feluritele neînţelegeri. Ruperea Creştinătăţii apusene din trupul Bisericii lui Hristos, cea Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească, aşa cum s-a definitivat ea în 1054, a constituit sfârşitul tragic al unor îndelungi procese de alterare petrecute în spaţiul Europei Apusene şi desfăşurate pe trei planuri strâns legate între ele: teologic, bisericesc şi politic.
A. În plan teologic
Germenii diferenţierii teologice a Apusului se află în scrierile fericitului Augustin (354-430), episcopul Ipponiei din Nordul Africii. Fericitul Augustin nu era un cunoscător al limbii greceşti şi al Părinţilor greci, pe care s-a sprijinit teologia primelor Sinoade Ecumenice (Sfântul Atanasie, Sfântul Vasile cel Mare, Sfântul Grigorie Teologul, Sfântul Grigorie de Nyssa ş.a.). Influenţat de neoplatonism şi de principiile Dreptului roman, el a formulat în operele sale teologice unele puncte de vedere străine de trăirea Bisericii creştine din primele veacuri, cum ar fi, de pildă, identificarea fiinţei cu energiile în Dumnezeu, purcederea Sfântului Duh şi de la Fiul (Filioque) ş.a.
B. În plan bisericesc
Biserica primară îl accepta, în mod onorific, pe episcopul Romei ca primul în ordine faţă de ceilalţi episcopi, întrucât oraşul pe care-l păstorea era capitala Imperiului Roman. Însă în cadrul instituţiei sinodale, papa nu a încetat să fie egal cu toţi ceilalţi episcopi (primus inter pares = primul între egali). Mai târziu, după ce capitala imperiului s-a mutat în Răsărit, Sinodul al IV-lea Ecumenic (451) a recunoscut tronului episcopal al Constantinopolului „privilegiul de cinste” egal cu cel al Romei.
Însă duhul expansionist şi centralizator al Vechii Rome i-a influenţat pe mulţi papi, care nu au întârziat să socotească primatul de cinste drept primat de putere şi stăpânire, intervenind sub aspect pastoral în alte Biserici Locale şi pretinzând hegemonia peste toată Biserica. Totuşi, în primele veacuri, aceste ambiţii de stăpânire ale papilor constituiau abateri incidentale şi exprimau de obicei nişte slăbiciuni personale.
C. În plan politic
De la sfârşitul secolului al IV-lea, până în secolul al VI-lea, diferite rase germane care duceau o viaţă primitivă (francii, goţii, longobarzii, vandalii ş.a.) inundă şi cuceresc eparhiile prospere ale Imperiului Roman de Apus, luând în robie populaţiile băştinaşe şi schimbând radical situaţia social-culturală din zonă.
Coloniştii barbari – între care rolul principal l‑au jucat francii –, în încercarea lor de a se civiliza, îmbrăţişează Creştinismul, însă îl amestecă cu elemente idolatre. Cu acest fel de creştinism problematic ei intră şi în cler, luând treptat locul ierarhilor romani la conducerea bisericească. Aceşti episcopi franci duc o viaţă asemănătoare „nobililor” din lumea epocii lor (conţii, ducii ş.a.): exercită stăpânirea seculară, participă la expediţii militare, poartă uniforme militare etc. Iată cum descrie Sfântul Bonifaciu, în Epistola sa către papa Zaharia, din anul 741, situaţia bisericească din Galia Romană, care ajunsese pe mâna episcopilor franci: „Credinţa este călcată în picioare. Timp de optzeci de ani episcopii franci nu s-au adunat în sinod şi nici nu au arhiepiscop. Cele mai multe scaune episcopale se dau mirenilor iubitori de argint sau clericilor adulteri, care participă la incursiuni militare îmbrăcaţi cu echipament militar complet, junghiind cu mâinile lor fără deosebire creştini şi idolatri”[1].
În faţa acestui peisaj sumbru, pe care l-a creat invazia barbară, episcopul Romei stă, de regulă, la înălţimea misiunii sale duhovniceşti şi îşi asumă rolul de conducător al neamului pentru apărarea romanilor înrobiţi. Unii papi, pentru a-şi întări propriul tron, au urmat o tactică lumească. Îşi scot în evidenţă cu emfază autoritatea bisericească, prezintă tendinţe de supremaţie şi îşi asumă stăpâniri de ordin politic. De pildă, în anul 754, papa Ştefan al II-lea acceptă autonomia politică a Bisericii Romei pe care i-o oferă regele francilor, Pepin cel Scurt. În acest fel se întemeiază primul stat papal. Mai târziu, Nicolae al II-lea (858-867), primul papă roman francofil, concentrează în persoana sa stăpânirea bisericească şi politică supremă. „Nicolae se consideră pe sine împăratul întregii lumi”, mărturiseau contemporanii lui.
În secolul al VIII-lea, regele francilor, Carol cel Mare (768-814), uneşte cu puterea armelor aproape toate popoarele Europei apusene şi se ambiţionează să formeze un nou imperiu, revendicând numele şi strălucirea Imperiului Roman de Răsărit. Pentru împlinirea acestui scop organizează sistematic ciocnirea Apusului cu Răsăritul printr-o strategie care cuprinde următoarele două laturi:
1) Respingerea Ortodoxiei şi crearea unui creştinism diferit, care va accentua particularitatea culturală a noului imperiu. Acest creştinism franc, pe care îl proiectează consilierii lui Carol cel Mare, se bazează pe formulările teologice ale fericitului Augustin şi se exprimă prin noi chipuri şi forme ale practicii bisericeşti: botezul prin stropire, celibatul obligatoriu al clericilor, lipsirea mirenilor de împărtăşirea din Potir, bărbieritul clericilor ş. a. În anul 794, în cadrul tacticii antiortodoxe, episcopii franci condamnă în Conciliul de la Frankfurt hotărârile Sinodului al VII-lea Ecumenic (787) pentru închinarea acordată icoanelor, iar în anul 809 (Conciliul de la Aachen) adaugă Filioque la Sfântul Simbol al Credinţei. Aceste două evenimente constituie prima etapă a schismei dintre cuceritorii franci şi ortodocşii romani.
2) O politica antielenă, deoarece elenismul constituia trupul istoric al Ortodoxiei şi un element constitutiv al Imperiului Roman. Dezavantajaţi cultural, francii încep să denigreze cultura elenă ca fiind o cultură a înşelăciunii şi îi numesc pe eleni, greci, dând acestui vechi nume al lor un conţinutul batjocoritor («grec» devenea sinonim cu «eretic», «escroc»).
Sub atacul sistematic al francilor, Biserica Romei se luptă să rămână credincioasă tradiţiei creştine primare şi continuităţii elene, păstrând comuniunea bisericească cu toate Patriarhiile din Răsărit. Astfel, de pildă, în anul 816, papa Leon al III-lea a refuzat adaosul Filioque şi, ca să păstreze Simbolul Credinţei neatins de falsificările introduse de franci, a poruncit ca textul autentic al lui să fie gravat pe două plăci de argint, care au fost puse pe pereţii Bisericii Sfântului Petru cu inscripţia: „Pe acestea, eu, Leon, le-am aşezat din dragoste şi spre păzirea Credinţei Ortodoxe”. Mai târziu, reprezentanţii papei Ioan al VIII-lea au participat la Sinodul din anii 879-880 de la Constantinopol, care este pentru Ortodoxie al VIII-lea Sinod Ecumenic, şi la care, sub preşedinţia Sfântului Fotie cel Mare, patriarhul Constantinopolului, au condamnat ereziile francilor despre icoane şi despre Filioque.
În secolul al X-lea francii intensifică lupta împotriva romanilor ortodocşi din Apus, având ca scop să pună stăpânire pe tronul papal. În cele din urmă, în 1009, ei ocupă Patriarhia Ortodoxă a Romei şi-l urcă pe tron pe papa franc Sergiu al IV-lea, care adaugă la Simbolul Credinţei termenul eretic Filioque. Patriarhiile Ortodoxe din Răsărit răspund prin ştergerea numelui acestuia din Dipticele Bisericii Ortodoxe, fapt în urma căruia Schisma devine o realitate.
La 16 iulie 1054, cardinalul Humbert, în fruntea unei reprezentanţe papale, a aşezat pe Sfânta Masă a Bisericii Sfânta Sofia din Constantinopol actul de afurisire a Creştinătăţii răsăritene. Prin această faptă, Creştinătatea francă definitiva separarea de Biserica Ortodoxă. Acesta nu a fost începutul, ci confirmarea unei schisme care fusese bine plănuită cu 260 de ani mai înainte la curtea lui Carol cel Mare; a unei schisme care „nu s-a făcut între romeii (romanii) apuseni şi cei răsăriteni, cum cred mulţi, ci între franci şi romani” (Pr. Prof. Ioannis Romanidis).
Calea pe care a evoluat papismul
Din momentul în care întâiul tron patriarhal, cel al Romei, s-a rupt de Trupul lui Hristos, a fost lipsit de dumnezeiescul Har, acest fapt având drept consecinţă descompunerea lui treptată. Sfântul Nectarie al Pentapolei consemnează în acest sens: „Biserica Apuseană şi-a pierdut libertatea duhovnicească, şi-a pierdut podoaba, s-a zguduit din temelii, s-a lipsit de bogăţia Harului Sfântului Duh, de prezenţa lui Hristos. În cele din urmă a ajuns un trup mut, fără duh şi suflet”. De aceea, în secolele următoare ea alunecă pe povârnişul înstrăinării, fără nici o nădejde de întoarcere, conducându-l pe omul Apusului la deznădejde, la vid existenţial şi la impas.
La numai câţiva ani după Schismă, în 1075, papa Grigorie al VII-lea scoate în evidenţă – în renumitele sale Dictatus Papae (Ordine Papale) – pretenţiile scaunului papal de stăpânire absolută a lumii:
„Biserica Romană a fost întemeiată de Însuşi Dumnezeu. Papa este stăpânul absolut al Bisericii Universale. Rânduieşte şi cateriseşte episcopi. Numai el poate convoca un sinod ecumenic. Reprezentaţii lui sunt mai presus decât episcopii. Numai el foloseşte însemne împărăteşti. Principii sunt datori să-i sărute picioarele. El are dreptul să-i destituie pe împăraţi. Nici o carte nu este valabilă fără aprobarea lui. Hotărârile lui nu pot fi anulate de nimeni; numai el poate anula hotărârile tuturor celorlalţi. Papa nu poate fi judecat de nimeni. Sfinţenia lui este asigurată datorită virtuţilor Sfântului Petru. Biserica Romană nu greşeşte niciodată şi nici nu se pune problema să greşească vreodată”[2].
Cu aceste poziţii ale papei Grigorie al VII-lea încep luptele aprige ale „Bisericii” Romei pentru impunerea ei religioasă, politică şi socială asupra popoarelor Occidentului (cearta pentru învestitură), care durează aproape 200 de ani. În cele din urmă, papa concentrează în mâinile sale toată stăpânirea – spirituală, politică, legislativă, judecătorească. Este prima apariţie a totalitarismului în Europa.
În anul 1095 papa Urban al II-lea, prin lozinca „Aceasta este voia lui Dumnezeu”, a ridicat întreaga Creştinătate apuseană la un „război sfânt” împotriva musulmanilor care ocupaseră Locurile Sfinte. Este vorba despre Cruciade, pe care Răsăritul le-a trăit ca pe un coşmar, asemenea incursiunilor barbare (A se vedea în continuare, în capitolul: Crime ale papismului).
În secolele al XII-lea şi al XIII-lea „Biserica” Latină[3] întemeiază în mănăstirile marilor oraşe şcoli speciale unde se preda teologia scolastică. Teologii scolastici trec cu vederea credinţa de sus revelată şi trăită a Bisericii, se sprijină pe filozofia aristotelică şi încearcă să cerceteze tainele lui Dumnezeu cu logica şi cugetarea omenească. Iar aceasta are drept rezultat apariţia credinţei într-un dumnezeu denaturat, închipuit, de care omul Occidentului este chemat să se apropie prin capacităţile sale intelectuale. Drept urmare, credinţa creştină cade dintr-o legătură vie de trăire cu Dumnezeu într-un principiu metafizic abstract, pe care „Biserica”-stat se angajează să-l îmbrace cu autoritatea ei şi să-l protejeze sau chiar să-l impună cu puterea ei. În cele din urmă, prin scolasticism, Occidentul se depărtează pentru totdeauna de autenticitatea vieţii bisericeşti, iar în cultura lui ajung să domine intelectualismul, raţionalismul şi individualismul. S-a spus foarte nimerit că „Creştinismul apusean nu este Biserica lui Dumnezeu–Cuvântul, ci religia cuvântului raţionalist” (Pr. Mihail Kardamakis).
În secolul al XIII-lea se formulează de către teologii scolastici principiul potrivit căruia conducerea bisericească este infailibilă. În aceeaşi epocă (1233), papa Grigorie al IX-lea întemeiază instituţia Sfintei Inchiziţii, având misiunea persecutării şi neutralizării organizate a tuturor celor care pun la îndoială autoritatea papală. Un mecanism ce răspândeşte frică şi groază se întinde treptat în toată Europa. Totodată, stăpânirea clerului se întăreşte, în timp ce poporul este dat la o parte, afundându-se în neştiinţă (clericalism).
Secularizarea profundă a „Bisericii” Apusene a zdruncinat credinţa a nenumărate mii de creştini şi a dat naştere unor valuri de împotriviri. Comerţul papei cu indulgenţe a dat prilejul ca, în 1517, să erupă ca un vulcan mişcările care cereau schimbarea. Monahul Martin Luther s-a pus în fruntea unei mişcări numeroase, care s-a desprins de „Biserica” papală – cunoscuta Reformă. Cei care s-au rupt au fost numiţi protestanţi. Curând s-au format şi alte grupări protestante asemănătoare. Între papistaşi şi protestanţi a luat naştere o ură de neîmpăcat care a dus la ciocniri, războaie şi crime. În Franţa, în înfricoşătoarea Noapte a Sfântului Vartolomeu (23 spre 24 august 1572), papistaşii au măcelărit mii de protestanţi. Apogeul războaielor religioase a fost Războiul de 30 de ani (1618 – 1648), care a zguduit întreaga Europă Apuseană.
În decursul veacurilor, popoarele Europei au trăit sub masca papismului un creştinism care nu eliberează fiinţa umană, ci o asupreşte şi mai mult. De aceea, ele au ajuns foarte curând la agnosticism şi ateism. Mai întâi Renaşterea, (secolele al XIV-lea – al XVI-lea) şi mai târziu Iluminismul (secolul al XVIII-lea) îl resping pe „dumnezeul” francilor, însă păstrează orientarea antropocentristă a papismului şi proclamă auto-îndumnezeirea omului. În secolul al XIX-lea se aude limpede de la Nietzsche şi de la urmaşii lui declararea morţii lui Dumnezeu: „Dumnezeu a murit, credinţa în Dumnezeul creştin nu mai este credibilă…”. Mulţi au sesizat foarte corect că toate sistemele ateiste contemporane ale Occidentului – filozofice, sociale, politice – sunt roadele metafizicii scolastice şi ale totalitarismului papal.
În ultimele două secole, Roma, în loc să înveţe din greşelile trecutului, îşi înăspreşte poziţia.
Conciliul Vatican I (1870) impune ca dogmă de credinţă inviolabilă primatul de stăpânire şi infailibilitatea papei. Este vorba despre căderea definitivă a „Bisericii” Apusene. Hristos, singurul Cap infailibil al Bisericii, este izgonit de pe pământ, iar locul Lui îl ocupă pontiful idolatrizat al Romei! La protestul unui cardinal împotriva introducerii acestei dogme neconforme cu tradiţia, papa Pius al IX-lea îi răspunde cu proverbialul său cuvânt: „Tradiţia sunt eu!”. Dintre latinii care nu sunt de acord cu dogmatizarea absolutismului papal, o parte însemnată se desprinde şi formează „Biserica Veche Catolică”.
Conciliul Vatican II (1962 – 1965) cu toate că anunţă reînnoire, păstrează infailibilitatea papei şi o extinde asupra tuturor hotărârilor acestuia. În acelaşi timp, acelaşi Conciliu îi cheamă pe toţi creştinii de orice confesiune la o unitate pancreştină, dar cu centrul la Roma şi având drept conducător pe papa (ecumenism papocentric).
1. La sfârşitul secolului al XX-lea, în sânurile „Bisericii” papale izbucneşte o nemaivăzută criză dezintegratoare. „Aşteptam ca după Conciliu (II Vatican) să răsară o zi însorită pentru Biserică, declara papa Paul al VI-lea, dar ne-am trezit în cea mai rea furtună”.[4]
Unii teologi papistaşi renumiţi îşi exprimă deschis opoziţia faţă de infailibilitatea papală. Mii de clerici, printre care şi oameni de bază ai Vaticanului, renunţă la preoţie, iar mulţi dintre ei şi la credinţă. Numărul celor cu vocaţie pentru viaţa monahală şi preoţească cunosc o înfricoşătoare scădere. Numai în Belgia, între anii 1995 – 2007, nu a fost hirotonit nici măcar un preot[5]. În facultăţile lor de teologie, chiar şi în mănăstirile papistaşe, introduc meditaţia transcendentală şi psihanaliza pentru a depăşi impasurile existenţiale pe care le creează rigorismul şi celibatul obligatoriu.
La rândul ei, turma credincioşilor papistaşi este condusă cu paşi repezi spre pierderea identităţii religioase şi cunoaşte o grozavă criză morală. Bisericile papistaşe care se închid sau sunt puse în vânzare, islamul şi religiile orientale care câştigă teren, credinţele oculte şi satanismul, care îşi sporesc numărul de adepţi şi multe altele dau mărturie despre poziţia dificilă a „Bisericii” Latine. În ultimele decenii se înmulţeşte numărul apusenilor care caută autenticitatea vieţii creştine în Ortodoxie. Interesul pentru Teologia patristică, pentru viaţa liturgică ortodoxă, pentru monahismul răsăritean, dar şi revenirile la Biserica Ortodoxă sunt realităţi cu semnificaţie. Cu toate acestea, mecanismele absolutiste închistate ale Vaticanului nu se văd dispuse să-şi lepede trecutul.
În 2005 profesorul filo-ortodox Joseph Ratzinger a urcat pe tronul Romei ca papa Benedict al XVI-lea, dând noi aripi nădejdilor tuturor celor care aşteptau înnoirea „Bisericii” Apusene. Curând, însă, acţiunile şi declaraţiile şocante ale noului papă au arătat ruperea de propriile-i convingeri de mai înainte şi neputinţa sa de a înţelege cerinţele vremurilor. Din păcate, fiecare papă este obligat să urmeze calea „infailibilă” a înaintaşilor lui şi să se conformeze pretenţiilor preaputernicei Curii Papale[6], care deţine la rândul ei şi îşi impune propria „infailibilitate”.
Traducere din limba greacă de Ieromonahul Ştefan Nuţescu, după originalul: Ὁ Παπισμός χθές καί σήμερα, Sfânta Mănăstire Paraklitu, Oropos – Attiki, 2009
[1] Pr. prof. Ioannis S. Romanidis, Romiosini-Romania-Rumeli, editura Purnaras, Tesalonic 1975, p. 322.
[2] Patrologia Latina de J. P. Migne, Paris 1844-1890, vol. 148, p. 107. Vezi traducerea grecească: Vlasie I. Fidas, Ekklisiastiki Istoria II (Istoria Bisericească, vol. II), Atena 1994, p. 336.
[3] Denumirile de latin şi biserică latină folosite în diverse scrieri pentru a-i desemna pe papistaşi nu implică nicidecum vreo conotaţie peiorativă cu privire la limba latină sau la cei care o vorbesc. De altfel, în latină au slujit şi au scris nenumăraţi mari Părinţi ai Bisericii (Sf. Ambrozie de Mediolanum, Sf. Ioan Casian ş.a.). [n.ed.]
[4] Teodor Kontidis, Momente de cotitură în istoria Catolicismului, în tomul colectiv Catolicismul, ed. „Elinika Grammata”, Atena 2000, p. 69.
[5] Mărturia lui Enzo Bianchi, Egumenul Mănăstirii Bose – Italia, în revista Parakatathiki, nr. 54, Thesalonic 2007, p. 12.
[6] Curia este aparatul administrativ al „Sfântului” Scaun care coordonează şi pune în practică organizarea „Bisericii” Papale.